Binnen de sportsector heerst generaliserend een machocultuur en dat is prima en logisch. Sport valt en staat niet voor niks met prestaties. Indien niet ten opzichte van anderen, dan in ieder geval wel voor jezelf: groter, hoger, sneller, langer, beter en ga maar door. Primair is er niets mis met die prestaties, maar binnen de sportsector gaat het niet om jou als medewerker. Het gaat om de deelnemer; de gast. Natuurlijk zijn er gasten die graag een voorbeeld of een rolmodel zien, waar ze zich aan kunnen optrekken. Die gast zit er echter niet op te wachten als jij met je eigen kwaliteiten en vaardigheden te koop gaat lopen.
Daar komt bij dat de verschuiving van prestatie naar plezier per definitie een andere houding van je vraagt. Als de prestatie centraal staat, mag je als trainer best drammen, pushen en discipline eisen. Als plezier daarentegen centraal staat moet je lol gaan maken. Met andere woorden: je moet je werk serieus nemen door jezelf niet zo serieus te nemen. Het gaat niet om goed of fout. Het gaat om de beleving die je als bedrijf wilt verkopen en de vertaling daarvan naar het concrete gedrag van de medewerkers.

Meer lezen over beleving binnen sport en bewegen? Vanaf 1 november aanstaande is mijn nieuwe boek “Prestatie of plezier?” verkrijgbaar. Als je hem nu al besteld, weet je zeker dat je hem op 1 november als eerste in huis hebt, en krijg je er een kleine sportieve verrassing bij! Jelloo bestaat in november namelijk 12 1/2 jaar en dat willen we ook een beetje vieren.

Bestellen? Klik hier.

Veel groeten,

Olivier Oostelbos