Afgelopen weekend was het letterlijk en figuurlijk raak: de bokswedstrijd tussen Mayweather vs McGregor. Nou heb ik zelf niet zo veel met boksen als sport (Rocky 1 t/m 7 uitgezonderd), maar ik vind de poespas er om heen echt geweldig. De persconferenties waarbij de boksers elkaar uitdagen om te kijken wie het grootste alfa mannetje is. De entourage die er om heen hangt, als typetjes op een themafeest. Met daarin ook steeds meer verschillen in stijl. Vroeger kwam je op met een boksjas. Nu zijn het complete verkleedpartijtjes. Mayweather die met zijn 40 jaar nog steeds een jonge rapper stijl hanteert, terwijl McGregor met zijn Ierse kostuums zo bij een barbershop aan de slag kan. Dit alles komt de beleving van zo’n evenement in ieder geval ten goede. Het gaat niet meer alleen om het boksen, maar om het totaalpakket van een avond uit in Las Vegas, of een ochtend vroeg op in Nederland (5:00 uur).

Dat je daar dan ook hier in Nederland een evenement van kunt maken, is niet alleen slim, maar ook link. Slim omdat je meelift op de wereldwijde marketing. Slim als je daar een goede vertaalslag van weet te maken. Zondagnacht was de wedstrijd bijvoorbeeld ook te zien in 24 bioscopen in Nederland, waar zelfs een nieuwsbulletin aan werd besteed bij RTL4. Mooie stunt, goed voor de marketing.

Wat echter niet werd vermeld is dat bij een van die bioscopen de gasten aan het eind niet gingen klappen, maar zelf klappen uitdeelden tijdens een massale vechtpartij. Zo blijkt maar weer dat beleving pas echt ultiem wordt als je er zelf middenin zit. Als je zelf iets kunt doen dat hoort binnen het thema. Als het thema dan boksen is, zoek je de problemen wel een beetje op. Dat hoeft overigens niet erg te zijn! Als je er bij de organisatie maar rekening mee houdt šŸ˜‰

Met veel groeten,

Olivier Oostelbos