Ik ben pasgeleden voor mijn aanstaande nieuwe boek “Belevingsgericht werken binnen retail” op bezoek geweest bij winkelcentrum CentrO in Overhausen. Daarbij was ik vooral geïnteresseerd in de opzet van het Lego Discovery Center als verkoopkanaal.
De opzet van de Lego Discovery Centers is overal hetzelfde: eerst wordt op een kindvriendelijke manier uitgelegd hoe Lego blokjes worden gemaakt. Vervolgens krijg je een aantal Lego gebouwen te zien uit de betreffende plaats of regio. Daarna volgt een speelruimte met diverse themagebieden zoals Lego City, Harry Potter, Ninjago en Lego Friends. Een soort mini indoor speeltuin waarin de drie ingrediënten voor beleving zijn terug te vinden:

1. Het hele Lego Discovery Center is tot in de puntjes gethematiseerd. Alles is Lego! Zelfs het tafelbordje dat je meekrijgt als ze in de horeca je bestelling klaar maken, is van Lego gemaakt (zie afbeelding).
2. Per themadeel is de sfeercreëring aangepast. Bij Lego Friends wordt gebruik gemaakt van pastel tinten met tafeltjes en stoeltjes die vooral de meisjes aantrekken, terwijl bij Lego Racers vooral de rode en zwarte kleuren de boventoon voeren, inclusief racebanen en loopings om je eigen bouwsels te kunnen testen.
3. Juist doordat je zelf kunt bouwen en spelen is de interactie (zelf doen) optimaal. Zelfs in de winkel kun je jouw eigen setje van 3 Lego poppetjes samenstellen. Mijn kinderen zijn daar 20 minuten mee bezig geweest en dat geeft toch een hele andere beleving dan 3 kant en klare poppetjes in een doosje uitkiezen.

Al met al betaal je voor vier personen zo’n €50 om maximaal drie uur te mogen rondkijken, spelen, film kijken, deelnemen aan Logo workshops en meer. Heel zwart wit betaal je dus een hoop geld om met speelgoed te mogen spelen dat je daarna ook nog zelf gaat kopen in de winkel! Hoe gaaf is dat?! Stel je toch eens voor dat je in een kledingwinkel eerst entree gaat vragen, waarna de gasten drie uur lang alle kleding mogen passen. En als ze dan iets mee naar huis willen nemen, moeten ze dat ook nog extra afrekenen?! Dat is echt retail 2.0!

Kijk hier voor een korte impressie van Lego Discovery Center.

Met veel groeten,

Olivier Oostelbos
Jelloo bv