Blog

/Blog/

Ronde van Italie in Nijmegen?!

29 maart 2016|

Vorig jaar reed de Tour de France via Utrecht naar Zeeland. Dit jaar rijdt de Giro d'Italia door Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen. Commercieel en marketingtechnisch begrijp ik dat wel, maar thematisch snap ik het niet. [...]

Gratis is niet hetzelfde als cadeau

7 maart 2016|

Binnen onze cursussen omtrent beleving, gastvriendelijkheid en omgaan met klachten, krijgen de deelnemers allemaal een exemplaar van mijn boek "Aan het werk!" of "KLACHTvriendelijkheid" cadeau. Dat is niet hetzelfde als gratis. Gratis bestaat eigenlijk niet. [...]

Kwaliteit is niet hetzelfde als beleving

28 februari 2016|

Kwaliteit is de verwachtingen van de gast overtreffen, oftewel meer leveren dan je gast verwacht. Het leveren van kwaliteit is echter geen garantie voor beleving. Waarin zit dan het verschil? Afgelopen zondag was ik in [...]

Geen fooi voor oud papier

26 januari 2016|

Vlak voor Kerst stond er een vage bekende voor de deur: de bezorger van de reclamefolders. Normaal gooit hij het in plastic verpakte pakket in de brievenbus, maar in dit geval belde hij aan en [...]

Van passie word je intelligenter

22 januari 2016|

De afgelopen maanden heb ik zitting mogen nemen in de werkgroep BCP. Die komt eens in de drie á vier jaar bij elkaar om te kijken of het beroepscompetentieprofiel (BCP) nog voldoet. Met andere woorden: [...]

Liever 5e met een schaal, dan 2e met niks!

26 december 2015|

Ik woon in Nijmegen in een Vinex wijk. Dat betekent een jonge buurt met heeeeeel veeeel kinderen. De locale voetbalclub OSC heeft daardoor ruim duizend leden en groeit met bijna een veld per twee jaar. [...]

Inchecken: laat de gast bepalen wat hij wil horen

28 november 2015|

Drie weken geleden ben ik met een collega gaan skydiven. Niet echt uit een vliegtuig, maar indoor, waarbij je vliegt / zweeft / drijft / stuntelt op een stevige verticale luchtstroom. Wat is dat gaaf [...]

Kleurplaat of speeldeeg?

1 november 2015|

Ooit al eens van speeldeeg gehoord? Ik ook niet tot afgelopen week. Maar ik denk dat je er al snel een beeld bij krijgt als je het plaatst binnen de context van een pizzeria. Ik [...]

2/3 Van de recreatieondernemers betaalt de bijscholing voor de concurrenten

29 oktober 2015|

Van de 1600 bedrijven die zijn aangesloten bij het Sociaal Fonds Recreatie, zijn er jaarlijks maar zo'n 500 die gebruik maken van de tegemoetkoming in cursuskosten. Slechts een derde laat het personeel dus kosteloos bijscholen. [...]

Kappen met kletsen

3 oktober 2015|

Binnen de kaders van beleving heb ik al vaker geschreven over het verschil tussen taak en werk, en dat er van horecamedewerkers verwacht mag worden dat zij ook aandacht hebben voor de gezelligheid. Niet alleen [...]